Fjärde riket

Publicerad 2014-05-18 21:53:00 i Allmänt,

När jag går in på biblioteket kommer jag som regel ut med fler böcker än jag tänkt mig. Inte alltid hinner jag läsa allt jag lånar. I fredags lånade jag i alla fall en bok som jag läst under helgen. Fjärde riket heter den och handlar om Blenda som kommer ny till en skola och vägrar acceptera den ordning som råder där. Nämligen att en liten klick högstatuselever styr över både elever, lärare och rektor. Efter ett grupparbete om hur Hitler kunde ta makten kommer hon på att hon genom att använda hans metoder kan ändra maktordningen på skolan. 
     Det som dröjer sig kvar efter läsningen är varken karaktärerna eller berättelsen i sig, utan själva utforskandet av idén. Det är en bra "bruksbok" som utreder en intressant tanke och jag läser ivrigt vidare för att se hur allt ska utveckla sig och vilket nästa steg i kampen ska bli. Blenda lyckas och blir den nya ledaren. Tyvärr går allt ändå åt skogen. Slutsatsen blir att den som försöker slåss i ett korrupt system måste spela lika fult som motståndaren för att ha en chans, vilket leder till det egna moraliska förfallet.
     Författaren har skolans tematiska demokrativecka som utgångspunkt och visar därigenom hur goda intentioner från vuxenhåll inte betyder något så länge skygglapparna är på och inte ens de vuxna som faktiskt ser spelet vågar gå emot skolans drottning och hennes entourage. Till exempel dunkar lärarna sig själva i ryggen när de har demokratiska omröstningar i klassrummet, vilka naturligtvis alltid utfaller till maktelitens fördel eftersom alla elever vet vad som gäller och inte vågar rösta emot de styrande i klassen.
    Om jag var skolledare skulle jag be mina lärare läsa boken och sedan fråga dem hur de i praktiken omsätter snack till verkstad och i handling ser till att ta makten från "prinsarna" och "prinsessorna" i korridorerna och klassrummen. För ja, om verkligheten inte alldeles för ofta såg ut ungefär som i berättelsens Ängholmsskolan skulle det inte ha funnits något behov av att skriva boken. Jag hoppas dock att ingen läsare inspireras till att försöka få till en förändring i sin egen skola eller klass eftersom det med största sannolikhet bara leder till elände för en själv - oavsett om man försöker på fredligt sätt eller med manipulationer och fula knep. På en sant demokratisk skola som genomsyras av tanken om alla människors lika värde och att alla har rätt till sin åsikt behövs inga sådana aktioner. På en skola som är falskt demokratisk kommer "motståndselever" inte att få något stöd av de vuxna, och utan det är de dömda att förvärra sin egen situation.
 
Och det här skulle bara bli ett kort, ytligt inlägg om min helg, men blev under skrivprocessen något helt annat. Precis som föregående inlägg skulle handla om ... ja, jag minns inte, men inte fleccekoftor och sidenblusar i alla fall. Men, men ... Kanske jag lyckas nästa gång att skriva om något helt ... banalt ... Jo, jag tror det blir så. Imorgon ska jag skriva om kläder. Mina ständiga klädproblem och hur jag går klädd både i jeans som jag fått begagnade av min syster och i jeans som jag gett bort begagnade och sedan fått tillbaka dubbelbegagnade. Kan dock hända att det inlägget oförhappandes leder in på kapitalism, miljöförstöring eller dylikt. Den som läser får se ...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lina Stoltz

Född 1974. Bor i Luleå. Har sedan debuten 1998 skrivit sju böcker, främst för barn och ungdom. Fick i november 2012 NLLs utvecklingsstipendium för konst och kultur, Rubus Arcticus. Fick samma år Överkalix kommuns kulturstipendium. Böcker: Quenas konung, Minna och Mirakelmannen, När inte ens lärarna vet, Kalevala berättad för alla åldrar, Vilma ska till dagis/Vilma lähtee taakikseen, Imorgon är allt som vanligt. Du föll och jag för dig

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela